جستجو گر پیشرفته سایت



نوروز خجسته باد !
سخنی با خوانندگان

به نام خداوند و با سلام به خوانندگان :

 این وبلاگ با نام پرسیک جهت ارائه مطالب ادبی،فرهنگی،تاریخی ونیز تبادل نظر با خوانندگان درزمینه های ادبی و علوم انسانی است . 

علت نام گذاری  وبلاگ، چندسویه بودن مفاهیم آن است . پرسیک درزبان های وابسته به زبانهای  لاتین به معنی ایرانی یا پارسی است . ممکن است پرسیده شود که همان واژه پارسی می توانست ناظر بر مفهوم باشد ؛ این درست است اما به جهت آشنایی بیشتر غیرفارسی زبانان به واژه پرسیک و پرشیا ،  و به این دلیل که غیر ایرانیان دوستدارزبان و ادب و فرهنگ ایرانی با گزینش واژه پرسیک بتوانند به این وبلاگ دسترسی یابند و... این نام انتخاب گردیده است . 

از هدفهای مهم این وبلاگ ، اطلاع رسانی وتبادل نظریات ادبی و فرهنگی و تاریخی و بحث های روانشناسی است که بخشی از مطالعات و تحصیلات نگارنده درزمینه های مزبور می باشد.

نگارنده کوشش خواهد نمود بخشی از مطالب وبلاگ را به ارائه نوشته ها و مقالات خویش اختصاص دهد که در نشریات کشورمنتشر گردیده یا با سخنرانی ارائه گردیده است بدان امید که  مورد استفاده خوانندگان و در صورت تمایل آنان،  مورد نقد و بررسی قرار گیرد. 


 

نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


(انگشت شناسی !)

انگُشت که به عربی اصبع ( ج:اصابع) وبه فرنگیFinger  ( نمی دانیم با «فین کردن» فارسی هم رابطه ای دارد یا نه؟ آیا به معنی فین کننده هم می شود ترجمه کرد؟ می تواند موضوع تحقیق کلاسی بشود! قابل توجه اساتید دانشگاهِ  چهار نقطه .... ! ودر پارسی و دری و تاجیکی «انگشت» و در زبان عامیانه ایرانی بدان ( انگوشت ) می گویند و نباید آن را با« اَنگِشت» به معنی زغال اشتباه گرفت. عضو شگفت انگیزی است که تکامل آن، کمال انسان رااز طبقه اورانگوتانی به مرحله انسانیت تغییرداد تا به جایی رسد «که بجز خدا نبیند!» وشگفتا ! اگر چه عضو به ظاهر ناچیزی در کلیت وجود آدمی است اما سلطان مغز،جز به تحرک عوانانی به نام انگشتان سیطره ای ندارد . کوچک است اما جهانی را می سازد و به طَرفه العینی ( اشتباه نکنید ، طُرفه العین نیست !)آن را از »کن» به «لایکون » تبدیل می کند . حتی اگر به قول عربها « خنضر» باشد یا « بنصر» که این دومی، گاه به حلقه ای اسیر می گردد وصاحب خویش رااز مرحله بی تکامل «توحش » (و نه واژه دل خوش کن « تجرد » ) به برهوت «تاهل» می افکند( حقش بود اسمش را «بنصر» بگذارند!! ) وآن دومی که کنار «ابهام » نشسته است علی رغم ادعای پرهیز از « لعّان » و «سبّاب » یّت، در کارت ملی اش، شهرت « سبّابه » درج گردیده و گاهی هم دزدکی مسافر کش پراید«لَعّانیت » هم می شود و هروقت هم مسافر به تورش نمی خورد، در پرسه زنی های اینترنتی ، « کانال عمومی »  می پرّانَد واگر همسایه وسطی اش تن نداد یا خواب بود، وظیفه اش را در خیابانهای شلوغ شهر انجام می دهد و دعوای خیابانی بین ذکور و اناث برپا می کندکه پیش از انقلاب کار به « آژان » و سرتراشیدن صاحبان  بی تربیت«انامل»  در آزار«ارامل» یا مشابه آن می کشید وقس علی هذا ... اصلاً معلوم نیست کار این صاحاب مرده چیست؟ درست است شغلش و کارش و نامش یکی شده است و آن « سبّاب » بودن است ، اما چرا، گاه پیک بهداشت دماغ می شود وگاه پیکان «اتهام» ؟! (آخر بین این دوتا چه سنخیتی است؟ روبندگی کجا و جویندگی جرم و داد ستانی کجا؟)هنگامی  هم خودرا به در کوفتن دیگران رنجه می سازد ( این مال اون زمانهایی بود که زنگ خانه و بچه های شیطان هنوز همدیگر را پیدا نکرده بودند ...) گاه دنیایی را با نوک خود « سرانگشت چرخانی » می کند و زمانی هم همراه با اون بقیه، حتی همراه همان « خنضر » و «بنصر» و بقیه ها، هنرهایی می آفریند ، که صاحبش می خواهد او را بخورد!( البته دوراز همگان ، بعداز کناسی کردن ، یک دوشی گرفت و لیف و صابونی یا یه مایع پریلی به خودش زد ....) ،  اما این اواخر ازکارهای مهمّش : « کانال پرانی » آن هم ازنوع عمومی اش شده، که نوع دیگر «پراندن» آن در خیابانهای کابل ، سوژه بی بی سی شده وداد همه رادرآورده است که مارا فعلاً با آن کاری نیست. اما خدایی!... به تعبیر انشاء نویسی بچه های کلاس چهارم دبستانی ، نتیجه می گیریم که انگشت چیز خوبی هست ؛ اما نه ! گاهی خوب است و گاهی بد است و ما بچه های خوب باید مواظب باشیم کاربد نباشیم( !!  ) وهیچ چیز را نپرانیم!     

 

 

شنبه 21 اسفند 1395
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


به یاد استاد باستانی پاریزی                                       

عصر چهارشنبه پنجم فروردین 1393 دخترم« پریسا» با تامل بسیار بالاخره خبررا رسانید که بابا ، استاد باستانی پاریزی امروز دربیمارستان درگذشت.  همیشه براین باور بوده ام که باستانی و باستانیها نمی میرند ، مگرمی شوددانشمندانی چون باستانی بمیرند؟  ایران ، این سرزمین جاوید ، با اکسیزن وجود باستانیها تنفس کرده و زنده مانده است. به یاد سخن استاد افتادم که می فرمود درهای رحمت خداوند جاودانه به روی زمینیان باز است وهرگز جهان ما منحصر به مردان بزرگی که قبلاً بوده اند نخواهد بود . من هرگز در کلاس درس رسمی استاد نبوده ام زیرا رشته تحصیلات من تاریخ نبوده است اما از کودکی جانم به شهد و عسل نوشته های محققانه و ادیبانه استاد شیرین بوده است و همین سبب شد سالهای قبل درگله ای از مردم سرزمینم از بی مهری نسبت به بزرگانی چون باستانی پاریزی و اسلامی ندوشن و.... تصمیم گرفتم اگر مسئولان فرهنگی نسبت به مفاخر راستین ملی ما کم توجه و گاه نامهربان بوده اند، ما که نمرده ایم! ودر گزارشهایی در مطبوعات ، سپاس و ستایش فرزندان ایران را به گوش آنان برسانیم و همین سبب شد نخستین مقاله خویش در تکریم این بزرگان را به استاد باستانی پاریزی اختصاص دهم ودرروزنامه اطلاعات مقاله ای طولانی درباب استاد و آثاراو بنویسم و هرگز گمان نمی کردم درپایان چند شماره از نگارش مقاله ام، استاد باستانی پاریزی ، خود عنایتی به نگارنده کندو با جوابیه ای محققانه با دستخط خویش و هدیه کتابی به نگارنده ، اورا مفتخر سازد .

آنچه درآثار استادبرایم شگفت انگیز بود، تسلط او به خبایا و زوایای وقایع وتحلیل های عالمانه اوبوده است . نثرشگفت انگیز او شهدظرافت را درداروی تلخ ـ اماشفابخش ـ تاریخ می ریخت تاگوارا شود . سیطره آگاهی های او به ادب، تاریخ، امور اجتماعی،سیاست، رخدادهای خصوصی نامداران دیگر ایران، به آن اندازه بود که درجایی از علت نام گذاری مثلاً خاندان سرهنگ زاده سخن می گفت و در همایشی از ظرافت های گفتاری حافظ درباب نقش و رنگ قالی ها خبر می داد وشگفتا از هنر او که توانست گوشه های ناب تاریخ ایران، بویژه کرمان را در چهار چوب مستحکم تاریخی ، رنگ روایی زند و عارف و عامی در تاریخ را به تحسین وادارد ؛ واکنون که اندوهگینِ نبود جسمانی استاد و عزلت قلم او هستیم ،به خود دلداری دهم که : مرگ چنین خواجه نه کاری است خُرد ...  اگرجسم او با تربت نیاکان شکوهمنداودر سرزمین اهورایی ایران آمیزش می یابد تا فرزندان دیگری چون اواز خاک میهن برویند ، به یقین روان اودرآغوش نیاکان ورجاوند ،درهزاره های بی انتهای تاریخ مورد استقبال قرار خواهد گرفت و نام و یاد او، چون آثارش همیشه زنده در یادمان مردم ما خواهد بود .

 

با عرض تسلیت به خاندان و فرزندان استاد فقید ، شادی روان جاودانه اورااز درگاه ایزد متعال خواهانیم.

(سید ضیاء الدین جوادی)


سه شنبه 05 فروردین 1393
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


 

مبارك است ؛

                 با نمره « 10 » قبول شدي !!

                         نوشته سید ضیاء الدین جوادی

 

-برای مشاهده ی کامل مقاله به ادامه ی مطلب مراجعه کنید 

- برای دانلود مقاله در فایل Word کلیک کنید.

 


یکشنبه 18 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


 

تفسيري بر باب اول گلستان سعدي!

نوشته سید ضیاء الدین جوادی

اين مقاله در روزنامه اطلاعات. شماره هاي:21895(مورخه پنجشنبه 8  ارديبهشت1379) و(21901 مورخه پنجشنبه 15 ارديبهشت 1379 صفحات 6 )به چاپ رسيده است

 

-برای مشاهده ی کامل مقاله به ادامه ی مطلب مراجعه کنید 

- برای دانلود مقاله در فایل Word کلیک کنید.


یکشنبه 18 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


 

نقد و بررسی گزیده سازی و نقد گزیده مخزن الاسرار نظامی

پرده سِحر سَحری؛ یک گزیده و چند اشاره

نوشته: سید ضیاء الدین جوادی

این مقاله در روزنامه اطلاعات شماره 21525 مورخ دهم دی ماه 1377 به چاپ رسیده است.

 

-برای مشاهده ی کامل مقاله به ادامه ی مطلب مراجعه کنید 

- برای دانلود مقاله در فایل Word کلیک کنید.

 


یکشنبه 18 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


آفت دليل تراشي !

نوشته سید ضیاء الدین جوادی

اين مقاله در هفته نامه«  فرهنگ آفرينش » ، شماره 167 مورخه  سه شنبه 10مهرماه 1375 به چاپ رسيد .

 

-برای مشاهده ی کامل مقاله به ادامه ی مطلب مراجعه کنید 

- برا دانلود مقاله در فایل Word کلیک کنید.

 


یکشنبه 18 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


 

ابن خلدون و «اسلوب پارسی»

نوشته سید ضیاء الدین جوادی

این مقاله در شماره 161 فرهنگ آفرینش مورخ 30 مرداد 1375 به چاپ رسیده است .

 

-برای مشاهده ی کامل مقاله به ادامه ی مطلب مراجعه کنید 

- برا دانلود مقاله در فایل Word کلیک کنید.

 


یکشنبه 18 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


يك نكته ظريف در باره املاء !

نوشته سید ضیاء الدین جوادی

اين مقاله در روزنامه اطلاعات شماره 21611 مورخه 12ارديبهشت  1378 به چاپ رسيد .

 

- برای مشاهده ی مطلب به صورت کامل بر روی " ادامه ی مطلب " کلیک کنید.

- برای دانلود مقاله در یک فایل Word کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


جمعه 16 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


مفرد يا خنثي000!؟   

نوشته :سید ضیاء الدین جوادی 

اين مقاله در روزنامه اطلاعات شماره 20875 مورخه شنبه 7مهر ماه 1375 به چاپ رسيده است.

 

 

- برای مشاهده ی مطلب به صورت کامل بر روی " ادامه ی مطلب " کلیک کنید.

- برای دانلود مقاله در یک فایل Word کلیک کنید.


جمعه 16 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


 

كودكانه هاي خاقاني !

 

نوشته سید ضیاء الدین جوادی

 

اين مقاله در كيهان فرهنگي شماره 139( بهمن 1376 ) به چاپ رسيده است.

- برای مشاهده ی مطلب به صورت کامل بر روی " ادامه ی مطلب " کلیک کنید.

جمعه 16 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


«  عياران »

عيار فرهنگ و هنر ايران !

نوشته : سید ضیاء الدین جوادی

اين مقاله به انگيزه پخش مجموعه تلويزيوني ( عياران ) از شبكه اول سيما، نگاشته ودرهفته نامه سروش  شماره 950 مورخه 30 مرداد 1378 به چاپ رسيد.

- برای مشاهده ی مطلب به صورت کامل بر روی " ادامه ی مطلب " کلیک کنید.

- برای دانلود مقاله در یک فایل Word کلیک کنید.


جمعه 16 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


رستم در قادسیه!

( نگاهی به رویدادهای جنگ قادسیه)

نوشته :سید ضیاء الدین جوادی

 

این مقاله در كیهان فرهنگی شماره 179 (شهریور 1380 ) به چاپ رسیده است.

 

- برای دانلود مقاله در یک فایل Word کلیک کنید.


جمعه 16 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


تمثيل در مواعظ عيسي عليه السلام !

نوشته سید ضیاء الدین جوادی

 

اين مقاله در روزنامه اطلاعات شماره 21826مورخه پنجشنبه 30 دي ماه 1378 به چاپ رسيده است.

 

- برای مشاهده ی مطلب به صورت کامل بر روی " ادامه ی مطلب " کلیک کنید.

- برای دانلود مقاله در یک فایل Word کلیک کنید.


جمعه 16 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


تاملي بر غزلهاي خاقاني!

نوشته سید ضیاء الدین جوادی

اين مقاله درروزنامه اطلاعات مورخه هاي بيست وهفتم  خرداد ،سوم  و  بيست و چهارم تير

ماه 1378 به چاپ رسيده است.

 

- برای مشاهده ی مطلب به صورت کامل بر روی " ادامه ی مطلب " کلیک کنید.

- برای دانلود مقاله در یک فایل Word کلیک کنید.

 

 


جمعه 16 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


 

 

عُبَید زاكـــانی

در چشم اندازِ جدّ !

 

نوشته سید ضیاء الدین جوادی

 

 ( مقاله برگزیده در پنجمین جشنواره مطبوعات كشور )

 

 

این مقاله در روزنامه اطلاعات مورخه پنجشنبه 18 دی ماه 1376 به چاپ رسید ودر پنجمین جشنواره مطبوعات كشور بعنوان یكی از مقالات برتر كشوربرگزیده شد.      

 

- برای مشاهده ی کامل مقاله بر روی " ادامه ی مطلب " کلیک کنید.

- برای دانلود مقاله در یک فایل Word کلیک کنید.

 

 

 

 


پنجشنبه 15 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


                                                                                           دختـر فكر بكر   مـن محـرم  مدحـت تو شد                                                                                                                   

مَهر چنين عروس را هم به كف ات حواله باد

 

  

تَذَرْوِ طُرفه حافظ، اسيرچنگ شاهين طلب!

نوشته سید ضیاء الدین جوادی 

اين مقاله درروزنامه اطلاعات مورخه پنجشنبه 27 فروردين 1376 به چاپ رسيده است.

 

- برای مشاهده ی کامل مثاله بر روی " ادامه ی مطلب " کلیک کنید . 

- برای دانلود مطلب در قالب فایل Word کلیک کنید.


پنجشنبه 15 فروردین 1392
ادامه مطلب
نویسنده : سید ضیاء الدین جوادی


قانون ضد دیو

*چند اشاره درباب مقاله :«قانون ضد دیو » وپاسخ استاد هاشم رضی ونیز نشر مجدد آن در سایت « یزد امروز »

 

چند سال قبل با انتشار کتاب ارزشمند و محققانه «وندیداد» که به کوشش استاد هاشم رضی انجام پذیرفت،نگارنده نقدی کوتاه بر آن کتاب نگاشت که در روزنامه اطلاعات شهریور – آبان  سال 1376 به چاپ رسید و استاد محترم به نقد منتشره پاسخ دادند .

اکنون با گذشت چندسال،مقاله مزبور درسایت :« یزد امروز » نهاده شده است که دلیل آن بر نگارنده مقاله نامعلوم است .

لازم به ذکر است که مقاله یاد شده بدون نگاه نقد دینی نگاشته شده بود و هدف از آن، علاوه در مشارکت ومساعدت در تنقیح یک اثر بسیار ارزشمند علمی ـ که بوسیله استادارجمند جناب آقای هاشم رضی تدوین گردیده است ـ  آشنا ساختن دانشجویان خویش با شیوه های نقد بوده و هیچگاه بارویکرد اثبات یا نفی هیچ آیینی نبوده است و همانگونه که منتقد خود اذعان نموده است: آیین مغان و زرتشتی و..از آیبینهای پدران با فرّو دادوورجاوند ما بوده است وازهرزاویه ای به آنها بنگریم بخشی ازمیراث فرهنگی ایرانیان محسوب شده ومایه مباهات ایرانیان درزمان خویش بوده است .

اکنون مقاله مزبور و پاسخ به نقد جهت آگاهی خوانندگان تقدیم می شود .

                                                                                                               سید ضیاء الدین جوادی

برای مشاهده ی کامل مطلب به " ادامه ی مطلب" مراجعه کنید . 

- دانلود مقاله در یک فایل Word 


پنجشنبه 15 فروردین 1392
ادامه مطلب
به یاد دوست

به یاد دوست :

استاد: معروف جان رحيم اُف ، مشتهر  به »علامه معروف جان» ، از ازبكان زادۀ «استروشن» تاجيكستان بود كه حدود 14 سال درايران مي زيست و دراين اواخر در جامعه المصطفي(ص) العالميه گرگان به تدريس مي پرداخت ودردوره كارشناسي زبان و ادبيات فارسي با علاقه در كلاس هاي درس ادبيات شركت مي كرد. علی رغم اطلاعات وسیع در حیطه زبان و ادبیات فارسی، گویا به انگیزه ورود به تحصیلات رسمی دانشگاهی (دررشته زبان و ادبیات فارسی) دست به ترجمه وتحلیل بوستان سعدی به زبان تاجيكي و خط سيرليك زد و آنرا  به چاپ رسانيد .نگارنده این سطور براي تشويق وقدردانی از کار او ، یک جلد ديوان سنايي به او هديه دادم و هم شعري درستایش کار او سرودم و دركلاس خواندم.

به یاد این دوست عزیز و دانشمند ، بخشی از ابیات مزبور، جهت بازبینی خاطرات همنشینی با آن دوست گرامی، آورده می شود .

تو ، « معروف جاني»  و معـروفِ جـاني       به فضل و به دانش ، به قـــدرِ جهاني

چنين محضر خوش ، چنين روي نيـكو            فلك ، هــديه اي داده ات  آسمــاني

 توعلّامه اي ، زآنكـه در فضل و دانش             علمـــدار علميّ  و  تــاج  ســراني

تواضع،  ادب ، همـــره  علم  و دانش                 و يك قلب پـــاكِ پُر  از  مهــرباني

 خـــدا ، داده برتو،  ازيرا كــه داند                 مسلمانِ پــاكيّ  و عـــاشقْ قُـراني

گمان بُـــرده بـودم كه درازبكستان                 نبينـم كسي را ، بجـز «شيبكاني»

 ويـــا «تنگ چشمان غارتگر  دل »                     ويـا « سَرْوْ  قَـــدّانِ لاغــر ميانی

 ندانستم اي مــرد ديني كه اكنون                 يكي گُل پديد آمـده است و تو آني

 به خطّ   سيريليك» اگر بوستان را                     نمودي مبـــدّل ، يقيناً  بــرآني..

 كه روز دگـــر ، همت عالــي تو                       شكوفـــا  نمـايد يكـي گُلستاني

اگر فخـرمـا هست بر« ابن سينا »               تو  هم فخر« استروشن» و ازبكانی

و.....

سيد ضياء الدين جوادي گرگان  مهرماه87

 

 

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 87
کل نظرات کل نظرات : 27
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 3
تعداد اعضا تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 10
باردید دیروز باردید دیروز : 33
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 50
بازدید ماه بازدید ماه : 605
بازدید سال بازدید سال : 2,647
بازدید کلی بازدید کلی : 49,087

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 18.189.185.251
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود